Controleer jij je mailbox of controleert je mailbox jou?
De mailbox is voor veel mensen een echte productiviteitskiller, want e-mail kost veel tijd. Ga maar eens na voor jezelf; hoeveel tijd werk jij gemiddeld per dag vanuit je mailbox? Veel mensen zijn gemiddeld 2 tot 3 uur per dag (28% van hun werkdag) kwijt aan e-mails behandelen en zoeken in de mailbox, én misschien zit je wel de hele dag vanuit je mailbox te werken.
Dat is ook niet zo gek, e-mail is tenslotte één van de meest gebruikte communicatiemiddelen op kantoor. Ook komt veel van je werk waarschijnlijk binnen via de e-mail. Toch gaat de tijd die je aan e-mails besteed regelmatig ten koste van de tijd die je had willen gebruiken voor ander belangrijk of wel productief werk.
Daarnaast is de mailbox vaak één van de grootste afleiders die nogal eens een hoop stress veroorzaakt. Dit terwijl het toch echt een stuk handiger kan. De meeste mensen hebben dit alleen nooit echt geleerd.
Herkenbaar?
❌ Je werkt aan belangrijke projecten, maar ondertussen ben je meerdere uren op een dag met je mailbox bezig.
❌ Of: je hebt zo'n volle agenda met afspraken dat je amper toekomt aan je e-mail. Omdat je toch op de hoogte wil zijn, zit je vaak na werktijd nog mails weg te werken.
❌ Is het nu al 10 voor 5? Waar is de tijd gebleven? En zat je nu voor de 12e keer te checken of er een nieuw mailtje was? (of was het de 36e keer?)
✅ Wat je wil is: meer rust op een dag, overzicht, meer tijd en focus voor wat voor jou belangrijk is, zowel binnen als buiten je werk.